Uplanlagte hotdogs

I køkkenet og i livet praktiserer jeg brinkmanship. Jeg er ikke god til at planlægge og forberede mig, men jeg kan improvisere og danse en ivrig dans for at få tingene til at lykkes med det jeg har. I gymnasiet læste jeg kun til timerne når vi havde skønlitteratur for. Resten af tiden improviserede og kombinerede jeg viden on the fly. Da jeg skrev speciale, lavede jeg ikke andet end kage i syv måneder, for derefter at stå op klokken fire om natten i ugevis og hamre det ud i et drøn mod afleveringsdatoen.
Pølsebrødsdej
2. pinsedag skulle vi have gæst til burgere og sæsonens første optænding i grillen. Jeg slog dej op til smittenkitchens burgerboller og tog ud for at handle. Ingen havde forberedt mig på, at hele landet holdt dagen-efter-noget-med-Helligånden-er-der-overhovedet-nogen-der-fatter-hvad-det-er maksimalt hellig, og at den eneste åbne butik var Den Dårlige Butik.
Agurker
Den Dårlige Butik er en ganske specifik Super Best. Jeg kender ingen værre butik. Deres grønt er altid slattent, de har aldrig det, man leder efter, de fører nærmest demonstrativt ikke økologisk kød, og i julemåneden er det altid der, man hører Last Christmas. Heldigvis lader det til, at Den Dårlige Butiks højtalere har udgydt deres sidste George Michael, for biksen er endelig ved at ligge sig til at dø og holder i disse dage ophørsudsalg. Selvfølgelig var Gud og hvermand med et par joggingbukser og H2O badesandaler stimlet til for at plyndre ådslet for cola, Karat kaffe og hakket oksekød til halv pris.
Bagte pølsebrød
Jeg sagde en ed over den dårlige butik, tænkte hurtigt og købte grillpølser og agurk med hjem. Bolledejen formede jeg til pølsebrød og så fik vi hotdogs. Aftenen var reddet, men hvis Den Dårlige Butik laver en tæppehandler og holder ophørsudsalg på ubestemt tid, bliver jeg nødt til at nedkalde en stærkere forbandelse over stedet.
Hotdog
Væskemængden var helt skæv i den oprindelige brødopskrift. Den dej, man søger, er blød, glat, smidig, ikke-klistret. Hav mel og mælk ved hånden, mens du ælter, og juster om nødvendigt.
Pølsebrød
Mindst 0.5 dl, måske mere, lun mælk
Cirka en halv pakke gær
2.5 spiseskefulde sukker
1.5 teskefulde salt
2 store æg
260 g hvedemel
105 g sigtet speltmel
2.5 spiseskefulde smør

Rør gær, mælk, sukker og salt sammen i en skål. Pisk det ene æg let og rør det ud i mælkeblandingen. Smuldr smørret i melet og tilsæt det til de våde ingredienser. Ælt grundigt, omkring 10 minutter, til dejen føles spændstig og let at strække uden at rive den over. Lad den hæve cirka halvanden time. Del dejen i 8 dele og rul dem til aflange pølsebrød. Lad dem hæve en time mere. Det andet æg røres sammen og bruges til at pensle pølsebrødene, som bages ved 200 C i 15 minutter.

Ud over pølsebrødene er der kun én ting i hotdogs, som det virkelig kan betale sig at lave selv: Agurkesalat. Det tager ingen tid og er en helt anden oplevelse end det slatne sumpgrønne, man køber i glas. Jeg holder mig løst til Spise med Price, når jeg laver det. Der bliver lidt til overs her, men resterne smager heldigvis storslået på en spegepølsemad i madpakken, eller i en burger senere på ugen.
Agurkesalat
1 agurk
1.5 dl lagereddike, eller hvidvinseddike,hvis det er det, man har
0.5 dl vand
Et par spiseskefulde sukker
En teskefuld salt
1 spiseskefuld tørrede korianderfrø
2 nelliker
1 laurbærblad
En halv spiseskefuld peberkorn

Skær agurken i tynde skiver på et mandolinjern, den der mærkelige side af rivejernet, man aldrig bruger, eller bare med en skarp kniv, hvis du har god tid, men mangler grej. Kog de resterende ingredienser op i en kasserolle, tag det af varmen og lad det stå, til det er lunket. Smag lagen til med sukker og salt og si den derefter over agurkerne. De skal helst trække mindst en halv time og holder sig i dagevis i køleskabet.

En tanke omkring “Uplanlagte hotdogs

  1. Pingback: Blomme-drue marmelade | Hjertensfryd

Skriv en kommentar